

Wat?! Moet dat echt?
Sales, een woord met zo haar eigen lading.
De een gaat volledig aan op het woord en schopt met gestrekt been de ene na de andere target recht het gewenste doel in. De ander krijgt een spontane zenuwinzinking alleen al bij de gedachte ooit sales te moeten bedrijven.
Maar, we hebben allemaal dingen voor mekaar te krijgen en daar hoort ook bij dat je anderen beweegt om aan iets mee te werken, je iets te gunnen of... iets van je te kopen.
Oftewel, je doet aan sales. Zelfs zonder het woord ervoor te gebruiken.
Hoe zorg jij ervoor dat de deur open gaat?
Wat doe jij om ergens binnen te komen? Bijvoorbeeld als ondernemer omdat je je diensten wilt aanbieden? Of omdat je binnen je organisatie een idee in wilt brengen waar je budget voor nodig hebt?
Ik ben 'sales' lang uit de weg gegaan en raakte altijd een beetje in paniek op het moment dat een kans zich voordeed om mijn diensten aan te bieden, zeker wanneer de relatie nog onbekend was, ik nog twijfelde over de kwaliteit van mijn dienstverlening en ik nog niet goed kon inschatten wat mijn kansen op succes waren. Telkens ontstond er wel ergens een blokkade over mijn aanpak of wat ik moest zeggen om aansluiting te vinden bij de behoefte van de ander.
Tot het moment waarop ik toestond om het te leren. Gewoon, telkens een beetje beter te worden en onderweg te onderzoeken wat wel en niet werkt. Visualiseren heeft me daarbij geholpen. Zowel in de voorbereiding als tijdens een gesprek. Visualiseren helpt om waar te nemen waar je staat en wat de mogelijkheden zijn om naartoe te bewegen. Het helpt om onduidelijkheden te duiden, vragen die ertoe doen te formuleren en je afwegingen op een bewuste manier te maken. Succes gegarandeerd? Nee, maar het geeft je wel de kans om zelf je lading te geven aan het woord SALES. Dus, let's draw sales.